onsdag 6 februari 2013

Uppdrag granskning, man guilt och disclaimers

I Uppdrag Granskning berättar ett antal kvinnor om de hot och det hat de blivit utsatta för av män och anonyma. De berättar om mordhot, hot om sexuellt våld och grova trakasserier. Orsaken? Tycks inte spela någon roll, finns det någon som inte håller med kommer hoten som ett brev på posten.

Under hela avsnittet av UG så känner flera ett behov av att nyansera, "även män utsätts" "även kvinnor kan vara förövare", detta är naturligtvis sant men mönstret är tydligt. Jag har själv diskuterat en del på nätet, ofta frågor som kvinnorna i UG säger ger extra mycket hot. Sverigedemokrater och extremhögern, feminism och invandring, hendebatt och vargar. Listan kan göras lång, jag uttrycker ofta mina åsikter. Trots att många av de här diskussionerna ägt rum i anonyma kommentarsfält, i samband med uppmärksammade artiklar och på Flashback så har jag ALDRIG, inte en enda gång hotats eller utsatts för någon kränkning. Det enda jag kan komma på är att jag kallats neger av någon som som tyckte att min extremt kontroversiella åsikt, att mänskliga rättigheter bör gälla alla, var provocerande. 

Hur det skulle sett ut om jag var kvinna är omöjligt att säga men jag ser hur de fåtalet kvinnor som deltar i debatterna behandlas och det är inte vackert. Det är onödigt med disclaimern att män också blir utsatta, det bör varje person förstå själv, fokusera istället på verkligheten, män som trycker ner kvinnor.

Jag känner fortfarande lite av den där svårförklarliga skuldkänslan över hela grejen, även om jag är oskyldig som ett lamm så känner jag skam. Det enda jag kan associera det till är begreppet "white guilt". "White guilt" är en term som förekommer främst i USA och går ut på att man som vit känner en skamkänsla över hur den svarta befolkningen behandlats historiskt och hur de behandlas idag. Någon liknande känsla får jag av klippet där ett antal kvinnor läser upp de hot de fått.

Så alla hatande män därute gör mig en tjänst, sluta. Om inte för att alla människor bör behandlas med respekt, om inte för att det inte bara är omoraliskt utan också olagligt, om inte för att kvinnor ska få samma rättigheter som män.

Gör det för min skull, för alla de män som inte beter sig så här, det är dina vänner, dina arbetskompisar, din familj. Om du inte bryr dig om något annat, låt oss slippa man-skulden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar