lördag 19 januari 2013

Våldtaire

I dag Lördag, under ett tal blev den bulgariske ledaren för "Rörelsen för rättigheter och friheter" utsatt för ett mordförsök mitt under ett pågående tal. En man med en pistol kliver fram och riktar en pistol emot Ahmed Dogan, pistolen hakar upp sig i skottögonblicket och mitt framför tv-kamerorna ser man hur tursamt Ahmed överlever. Länk

Motiven är oklara men Ahmed Dogan företräder ett liberalt parti som främst vänder sig till den muslimska minoriteten i landet, om det visar sig vara politiskt motiverat så är det antagligen på grund av detta. Det är helt klart iblande de mest dramatiska bilderna och sett och lika skrämmande som dramatiskt. När människor i demokratins tjänst dödas är det ett anfall på själva demokratin, en attack på det bland det viktigaste vi har.

Jag hoppas att Ahmed inte kommer låta sig tystas av händelsen, att han vågar stå rakt upp för det han tror på, för även om jag inte vet om jag delar hans åsikter så vet jag att han inte ska behöva gå i döden för sin rätt att ha dem.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar