onsdag 12 juni 2013

Nugammalt.

Jag har under våren följt Filip och Fredrik i deras nya eller ja nugammla program. Programmets titel är nämligen inte bara en referens till Svt programmet Nygammalt där bland annat Carola som 11 åring fick sitt genombrott utan också en beskrivning av programmet. Dels eftersom de relaterar nutiden till gamla klipp och dels eftersom det är en typ av program de gjort förut, ett gammalt format som de nu gör igen. På det hela taget har det varit ett helt ok program, småkul, ibland lär man sig något och massor med klipp man inte har något emot att se om.  Redan när jag såg första programmet reagerade jag dock på en grej, vart är alla tjejer?

Jag googlade "filip och fredrik  kvinnor i program"
Det är inte första gången F&F får kritik för dålig representation i sina program, just därför borde de ha lärt sig vid det här laget. De är själva män och lever i ett mansnormativt samhälle och historien innehåller fler män än kvinnor så en viss övervikt av män kan man ha förståelse för. Dock är de sedan tidigare medvetna det här och kan lätt ta hjälp av personer med andra erfarenheter. Jag började räkna och så här gick jag till väga:

Varje namngiven kvinna/man där det tydligt framgick vem det var räknas. Jag har varit generös med i att räkna kvinnorna och lite snålare när jag räknade männen för att se till att den skillnad som uppstod var i underkant. Det finns andra metoder också, jag hade kunnat titta på taltid eller nöjt mig med att räkna studiogästerna men både de metoderna har sina nackdelar. Taltiden är ansträngande och eftersom speakerrösten görs av Filip så blir där också vissa tveksamheter. Jag ville hellre njuta av programmet än att sitta med timers och få svårtolkade resultat. Den som har sett serien kan dock säkert känna igen bilden av att det nästan alltid var den manliga gästen (i de fall 1 man och en kvinna var med samtidigt) som hade mest taltid. Att bara räkna gästerna hade inte visat på hur selektivt skildrar historien med främst manliga frontfigurer och hur männen oftast tas upp i samtalen. Det finns naturliga förklaringar till delar av det men den skillnad jag fann är överväldigande. Varje person räknas en gång per avsnitt men räknas på nytt om den återkommer.

Så siffrorna, avsnitt för avsnitt. Första siffran antal män, andra siffran antal kvinnor
29-4
27-12
18-4
32-6
37-4
24-12
25-4
19-6
33-6
29-3

Det enda avsnitt som man möjligtvis kan säga hade en ok representation är nr 6. Där var 2/3 män, i historiska sammanhang kanske en försvarbar nivå. I de värsta avsnitten var knappt 1/10 kvinnor. Om man se till hela säsongen så blir siffran 273-61, 82% av personerna är alltså män. En intressant sak med den siffran är att den t.o.m. är högre än de 76% män som finns i global media. (Källa) Trots att F&F kommer ifrån jämställda Sverige där det finns betydligt fler kvinnor att prata med/om än i de länder där kvinnor fortfarande begränsas av lag att delta fullt ut i samhället. Nugammalt är alltså sämre än ett genomsnitt där ett land som Förenade Arabemiraten ingick.

Varför är det så illa om bara 18% är kvinnor då? Dels är det en missrepresentation av hur samhället faktiskt ser ut, dels så får kvinnor generellt mindre plats i media vilket gör att de mest kompetenta kanske inte kommer fram och dessutom blir det sämre tv. Det finns massor med förklaringar på varför skillnaden blivit så stor men i slutändan spelar det ingen roll, de förklarar möjligtvis men ursäktar inte. Det handlar inte om att pressa in kvinnor utan bara att tänka längre än sin egna naturligt manscenterade värld.  Det måste bli bättre representation, det måste bli bättre tv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar