torsdag 13 december 2012

Lucia ifrån Italien

I morse så vaknade många småbarnsföredrar av sina barn som sjöng Lusse Lelle, barnen gick sedan till en svettig gympasal och sjöng/tittade på i 40 minuter och åt pepparkakor efteråt. För många andra var det en ganska vanlig dag, kanske en pepparkaka på jobbet eller lite glögg ikväll framför tvn. Några började dagen med att slå på SVT's sändningar ifrån Uppsalas domkyrka och satte kaffet i halsen.

EN RAPPARE! PÅ LUCIA! HURR MAH GURRD. En kille kommer in och rappar till kyrkmusik i ca 1 minut. lite konstigt sure men med tanke på hur mycket luciatraditionen har utvecklats sedan den hämtades in ifrån Italien så är det inte en så jävla big deal.
Vad som verkar vara där skon klämmer är att rapparens ursprung. I var och varannan upprörd kommentar nämns nämligen att han är invandrare! Och inte nog med det, en diktuppläsare var ifrån Etiopien! Lucia var svart!

Den här typen av rasism känns som att den blir extra tydlig under traditionella högtider, när den föreställda verkligheten inte motsvar verkligen så  kommer det fram. Ingen kritiserar diktuppläsaren eller lucian men känner ändå ett behov att nämna att de inte var vita blonda barn. Vilken relevans har det över huvud taget? Varför är folk så fixerade vid ursprung?

Det är alltid lika irriterande när folk inte nöjer sig med svaret "Knivsta" på frågan "var kommer du ifrån?" utan måste följa upp med följdfrågan "Men var kommer du ifrån, från början?". Jag stör mig på detta trotts att jag aldrig någonsin fått den följdfrågan. Vissa skulle säga att jag är kränkt å någons vägar men jag är på min höjd irriterad. Om någons ursprung visar sig spela någon roll så får de väl nämna det själva.

Jag tror att det är samma grej som när man ser en extremt androgyn person och försöker lista ut om det är en kille eller tjej något som jag själv håller på med och jag är lika irriterad på mig själv för det. Varför spelar det så jävla stor roll? Visst det finns språkliga ursäkter att ta till men det handlar ju om att man ska kunna applicera sina djupt rotade fördomar. Det de som känner ett behov av att nämna diktuppläsarens ursprungliga nationalitet gör är att försöka tvinga den som läser att applicera sina fördomar och fan vad det irriterar mig.

Det här blev osammanhängande men vafan, så blir det ibland när man skriver rakt ut. Om ni ska ta med er något av texten, sluta fråga "Men var kommer du ifrån, från början?".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar