Att James Bond kör en Aston Martin är som de flesta vet ingen slump, det är stora pengar som ligger bakom. I årets solsida har många säkert även märkt av hur det är 3-5 helbilder på en Volvobil i varje avsnitt och att ett av snitt inte bara innehåller en handfull tydliga Samsungloggor utan också repliken "jävla skit apple!" Kort sagt finns det överallt. Frågan är bara hur man gör det.
Ett populärt sätt är att göra det på är att dölja det så bra det går. Att subliminalt påverka den som tittar till att tycka om en produkt mer. Ibland kommer man på sig själv med att handla efter en impuls som kommer ifrån det undermedvetna, 2 timmar efter att jag såg filmen "Extract" skulle jag köpa folköl och kom strax efter jag plockat upp Heineken att den förekom flera gånger i filmen och jag har dessutom reagerat på hur en flaska Heineken snurrats fram och tillbaka under en barscen så att framsidan alltid syntes.
Annars kan man göra den raka motsatsen, gör det pinsamt uppenbart att det är produktplacering. Överdriv och dra metaskämt. Ett typexempel är hur 30 Rock har gjort flera gånger, denna gång med Verizon. (Länk)
Vad man däremot inte kan göra är att göra det pinsamt uppenbart men helt utan självinsikt eller humor. Något som Blondinbella fått erfara. Hennes läsare RASAR! över hennes pinsamt uppenbara reklam för Statoil:
Vi stannade nyss och tankade. Vår Audi Q5 behövde fyllas på och det är
så enkelt att tanka på Statoil! Odd drack även deras underbara kaffe på
nymalda bönor. Visste ni förresten att Statoil har julbord? Det är
kocklandslagets vildsvinskorv (nu endast 59 kr).
Angelica och Martin slog till och är såå nöjda. Statoil har verkligen
allt man behöver. Stort plus för trevlig personal och fräscha toaletter.
Längtar redan till nästa stopp hos Statoil
Efter läsarstormen så säger hon att allt var ett skämt, givetvis har hon lagt sin tid på att slänga ihop ett inlägg som möter alla de typiska krav som brukar ställas på köpta inlägg. Positiva omdömen, flera länkar till företaget, personliga bilder och presentation av erbjudanden. Otroligt välgjort skämt!
Man måste alltså redan ifrån början bestämma sig för att skämta och det går inte riktigt att efterhandskonstruera det hela på ett trovärdigt sätt. Hon får gärna ha sponsrade inlägg men ljug inte för människor, de flesta är inte så dumma. Tyckerhanja levererar sanningen opartisk och utan dold reklam.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar