fredag 14 december 2012

Pedofiler är också människor.

I gårdagens SVT Debatt så debatterades förutom skitämnena "årets julkalender ockult och farlig för barn" och "LCHF bu eller bä" även ett riktigt ämne, huruvida man ska få veta när en dömd pedofil flyttar in i ens bostadsområde.  Det finns huvudsakligen 4 argumentationer.

1. Ja det måste man få veta, polisen gör ju inget och vi måste få skydda våra barn. Sätt ihop medborgargarden och spöa på dem ibland också så de håller sig på mattan. Har man gjort något emot ett försvarslöst barn har mna ingen rätt till ett normalt liv även efter man har avtjänat sitt straff

2. Ja om jag vet att någon är pedofil blir jag tryggare. Inget gör en så trygg som att veta att det finns människor som har ett sexuellt intresse av ens barn. Kan de inte bära armbildlar med någon symbol så man vet?

3. Nej, all statistik ifrån länder där man har den här typen av system visar på att det inte förhindrar brott, snarare så ökar de marginellt. Dessutom är det en "slippery slope", ska vi ha samma sak för mördare? För våldtäktsmän? För kvinnomisshandlare? För rattfyllerister? Var går gränsen? Mumlar något om hårdare straff för att inte se ut som om hen försvarar pedofiler

4. Sluta fokusera på förövarna, det är offren det är synd om. En pedofil är alltid en pedofil, lås in dem och kasta bort nyckeln.  Rehabilitera inte förövarna utan hjälp de som blivit utsatta istället. Won't somebody please think of the children?

Själv så är jag nog mest benägen att hålla med 3, man kan inte föra register över alla människor som begått hemska brott och människor blir nog snarare mer otrygga av att få veta att det bor en pedofil i närheten som även om hen inte begått några brott på 20 år blir ett orosmoment. Dessutom stigmatiseras pedofilerna och risken för att grannarna ska begå brott för att få dem att flytta eller skrämma pedofilerna är relativt stor. 



Det jag skulle kunna tänka mig är ett register där du själv kan kolla upp huruvida en person är dömd eller inte om du misstänker någon fast även det är jag lite tveksam till då det säkert skulle kunna missbrukas. Och hårdare straff funkar inte över huvud taget så det är inget att ha. Så jag står nog mer på pedofilernas sida än någon av de nämnda även om det är sjuka jävla svin tycker jag att de har rätt att behandlas som människor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar