Ärlighet är en dygd. Man kan komma undan med det mesta bara människor upplever att du talar sanning. Om du däremot ljuger, förvränger eller lurar någon blir det tuffare.
I Aftonbladets rosa sporttidning så har man ganska ofta kunnat se rubriker i stil med "Åsa satsade 10 kr vann 400 000 € (motsvarande 40 000 miljarder)" Under följer en innehållslös text om hur glad hon var och spelbolaget hon spelade hos uttalar sig. Dessa artiklar har alltid varit lite skumma, så intetsägande och innehållslösa men jag trodde alltid att de var utfyllnad. Har inte Zlatan spelat och Foppa inte planerar någon comeback så har man en del sidor att fylla men nu visar det sig att artiklarna är helt köpta.
Företag kan vända sig till Mini Media, ett dotterbolag till Schibsted som i sin tur är ett syster bolag till både Aftonbladet och SvD och få hela artiklar i tidningen mot ersättning. Ingen stod det att artikeln i själva verket var reklam. Så här kan en sådan artikel se ut: Länk. Ledtrådarna finns där, orimligt många omnämnanden av spelbolaget och att journalisten som skrivit den inte jobbar på Aftonbladet utan Mini Media men åtminstone jag hade inte lagt ihop två och två och listat ut hur det låg till.
Aftonbladet får ha hur mycket annonser de vill i sin tidning men det måste vara ärliga. Man läser kommersiella budskap annorlunda än journalistik vilket man försöker utnyttja men så här får man inte göra. Aftonbladet får gärna göra en helt reklam finansierad tidning om de vill och ha 3 sidor reklam för varje sida journalism inte mig emot. Jag skulle gärna se att någon av de stora tidningarna skippade reklam helt, visst det blir dyrare men också renare och bättre journalistiskt när man inte måste ta hänsyn till annonsörer.
Läsarna läser på nätet och där drar man in för lite pengar, jag förstår att man letar alternativa sätt att finansiera tidningen men så här kan man inte göra. Testa istället att ta betalt direkt av kunderna även på nätet och bedriv bra journalistik utan annonsörer som begränsar din frihet eller satsa på gratismodellen och ös på med reklamen. Då är det åtminstone ärligt, då kan ni komma undan med det.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar