torsdag 8 november 2012

Jag hatar näthatsdiskutioner och farväl Pär

Ännu en dag, ännu en debatt om näthat och om inte Twitter är för överrepresenterat i media. Ja twitter är överrepresenterat men när journalister, kändisar plus 100 000 "vanlisar" samlas på ett ställe blir det nog ofta så. Och ja, man ska vara snäll mot varandra och inte säga saker som "du är ful!" eller "du är dum i huvudet". Det tror jag vi alla kan vara överens om.

När man han rett ut den frågan finns det ofta inte så mycket kvar, "Är det synd om X eller får hen skylla sig själv?" Kanske, kanske inte bla bla bla. Just idag var det "vita kränkta män"-galjonsfiguren Pär Ström som utannonserade att han skulle sluta debattera sin ståndpunkt att killar är mer utsatta än tjejer. Han hade blivit kallad ful och folk hade påstått att han rövknullade tjejer. Nu har det otydligt om det refererade till Ströms sexvanor eller bara var en pubertal metafor för att han är dum emot tjejer, men hur som helst kränkande!

Man måste få säga vad man vill men ju mer kontroversiellt och/eller fel det är desto mer kritik måste man också kunna utstå. Säger jag att jorden är platt får jag räkna med att vissa svarar med att kalla mig idiot medan andra pedagogiskt visar bilder, uträkningar och rapporter som visar motsatsen. Det är inte svårare än så.

Att nätet finns gör att de taskiga kommentarer som man annars fäller vid fikabord runt om i landet istället kommer ut på nätet, han man då ofta impopulära åsikter eller helt enkelt fel kommer man få skit. Att Pär ska sluta prata om hur jobbit det är att vara man är skönt men lite synd, även hans åsikter bidrar till en levande jämställdhetsdebatt. Jag kunde passat på att kränka Pär lite på slutet av texten men det finns ju redan ett "hen" i texten och det är nog tillräckligt. Farväl Pär!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar