Likes är big business. Varje gång en person på facebook tycker "like" är det inte bara ett statement om vad du tycker är bra utan också en möjlighet för den du gillar att sprida budskap till dig, därför blir det viktigt.
Det är dessutom viktigt för företags legitimitet i sociala medier att ha följare och likes, har Telias facebooksida bara 320 likes kanske den inte är den riktiga, att Mekonomen bara har 130 följare på Twitter kan göra att ett fejkkonto lätt kan ta över som den mest trovärdiga och sprida felaktiga eller t.o.m. skadliga budskap. Därför så förekommer förstås fusk.
Vem som helst kan för en handfull dollar få 500 nya fans av sin facebooksida och för några få dollar mer få flera tusen. Uppläggen är lite olika men antigen är det fejkkonton som går runt och gillar eller så betalar man verkliga personer så summor för att gilla sidor. Det går ven att köpa twitterföljare, bloggkommentarer och all möjlig annan digital bekräftelse. Det är lite fult men inte jättehemskt att detta fenomen existerar.
Vad som är värre är att facebook misstänks hitta på likes för att öka sina annonsintäkter. Facebook började nyligen med "Person X gillar företag som köpt annons A så det kanske du också gör" annonser. De dyker upp i flödet snarare än i högerspalten där reklam normalt håller till. Begränsningen med de här annonserna är att dina vänner måste ha gillat en massa företag för att du ska nås av deras annonser. Alltså tjänar Facebook mer pengar om du gillar annonssugna företag.
Likt ett kedjebrev så räcker det att 1-2% skickar det vidare för att det ska leva länge men då väldigt få tycks ha gillat företag bara för att Facebook pekar ut att tjejen du festade med 3-4 gånger för 2 år sedan gillar det så tyder mycket på att de fyllde i med påhittade likes.
SVT har gjort en granskning på denna nya typ av annonser och massor av människor har skickat in mejl om att saker likats när de sov, var utomlands eller inte gått nära en dator. Facebook skyller på att folk har fickklickat med telefonen vilket säker kan förklara några fall men inte de gånger 5 sidor gillats samtidigt när ägaren till kontot inte använde facebook.
Vill du stänga av facebooks möjlighet att använda dig som rekommendation för ett företag kan du gå till Account settings - facebook adverts - Edit social advert settings och stänga av det där eftersom facebook sin vana trogen inte frågar utan du mste själv säga ifrån istället.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar