måndag 26 november 2012

Lånfällan

Under min uppväx har mina föräldrar lärt mig att låna pengar det gör man till två saker, studier och bostad. Möjligtvis bil men egentligen inte. Har man inte råd att köpa en tv idag får man spara till när du har nog med pengar. Idag verkar hela samhället dock skrika ut motsattsen.

Avbetalningar är en modell, "ingen ränta eller avgifter" brukar det heta och 300 kr i månaden i 36 månader? Vilket kap!
Abonnemang med förhöjd avgift är avbetalningarnas maskerade kusin, mobilen för 1kr, 200 kr förhöjd månadsavgift i 2 år innebär dock att telefonen kostar 4800. Pretty sneaky.

Sen har vi the scum of the earth, sms-lånen. Till den förmånliga räntan 350% får du låna någon tusenlapp när du står i krogkön. Perfa, de pengar du bränner på nöjen den här månaden kommer du lätt kunna betala tillbaka nästa. Eller vänta lite längre med att betala tillbaka och ta ett till så blir det restaurangbesök med finvin, att det blir soppkök och tv3-program i framtiden spelar mindre roll.

Vad som är nytt för mig och som jag stör mig ofantligt på är att nu vill bankerna in i matchen, de är trötta på att småtöntarna ska låna ut massa pengar. Det är ju deras jobb! Därför har Forexbank lanserat en reklamfilm där de inte undrar om du som tittar ska ta ett litet banklån och köpa en hemmabio. har man redan glömt bort vad som händer när man ger ut för mycket lån och låter människor leva över sina tillgångar. Snart kommer driv-in långivaren, låna 40 000 på under 5 min och få ett friscomål på köpet.

Det är bra att folk kan få lån men ska man låna till sin hemmabio så är vi snart tillbaka i någon form av finanskris där för många har levt för långt över sina tillgångar för länge. Lyxfällan kan inte rädda alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar