torsdag 14 juni 2012

@download del1

Fredagen började redan 03:45 på morgonen när min väckarklocka tyckte att jag skulle gå upp för att hinna till min taxi. Ett stort antal timmar senare började själva festivalupplevelsen med att sitta på en buss i 2,5 timma för att ta sig de sista 8-9 km till festivalen, öl och entusiastiskt sällskap gjorde resan iaf lättare.

Väl framme genomgår min väska en säkerhetskontroll som får gubbarna på Arlanda att se ut som amatörer, dock låter de mig behålla en kniv som jag knappast tror hade klarat en flygplatskontroll.

Ganska snabbt märker man också att ett par stövlar hade varit bra att ha med då vägen till campingen ser ut som ett typiskt lerras i Sydamerika. Redan här inser jag att renlighet inte kommer gå att upprätthålla. Tält reses och jag skyndar med mitt resesällskap till  festivalområdet, vi har redan missat ett par bra band p.g.a bussen och tänker inte missa fler.

Först och ett av bara två band vi hinner se är:

Nightwish - Opera möter metal på de finska slätterna. Klart under förväntan, vi missar delar av spelningen men nästan ingen av de låtar jag lyssnade på under högstadiet spelas. Höjdpunkten blir stället en hyfsad Gary Moore cover på "Over the hills and far away", sen hade de röd eld också, röd eld uppskattas alltid. Betyg **


Slash feat Myles Kennedy - Den legendariska Guns N' Roses gitarristen Slash har numera teamat upp med Myles Kennedy som får sköta sången och vara Axl Rose ersättare när Slash lirar GnR-låtar. Setlisten består av en blandning av nya låtar som de gjort på senare tid kryddat med några fan-favoriter ifrån GnR och en låt ifrån Velvet Revolver.
Överlag en helgjuten insatts och klart över förväntan, det tog inte många toner in på Sweet child of mine innan jag helt glömde bort hur irriterad jag var på de LS:are som bara spelade den låten på Guitar hero. Det egna materialet håller god klass men Nighttrain och Paradie City står i en klass för sig, bra blandning överlag och jag tror inte det var många den kvällen som saknade Axl Rose.
Betyg ****

(alla betyg är som vanligt angivna i crackrocks, antalet crackrocks spelar inte bandens droganvändande. Säger vi)

Nästa festivaldag avhandlas imorgon, (läs Torsdag) så stay tuned.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar