måndag 18 juni 2012

Ropa inte varg

Nu har det hänt, det alla vargmotståndare har drömt våta drömmar om i årtionden, det ultimata beviset på att vargen är farlig och måste bort. DEN DÖDAR MÄNNISKOR!

Smolken i Jägarförbundets bägare är att det skedde på Kolmården. Givetvis är det en tragedi för djurskötaren som dödades och anhöriga men det är det första fallet i modern tid där en varg dödat en människa. Vargar i naturen har fortfarande inte under de senaste två decennierna dödat en enda människa.

Jag är uppväxt 15 meter ifrån skogsbrynet och spenderat mycket av min barndom lekandes i skogen. Jag har sett en del vilt, både älg och lodjur och givetvis är man försiktigt runt dem. Jag har dock aldrig varit rädd för dem och aldrig tyckt mig ha rätten att döda dem för min egen bekvämlighet. Jag är inte emot jakt, dont get me wong, men jag tycker att de djuren har samma rätt till liv som söta katter. Vargen har också rätt att existera, att den nu dödat en människa är inte ett argument för att döda vargstammen.

Jägarförbundet är de största hycklarna av alla, mellan 2006 och 2010 så dog 38 människor och 281 skadades svårt av älgar. Jägarförbundet vill ha 150 000 fler älgar i Sverige. Samtidigt har vargen nu dödat 1 person (på en djurpark) på 150 år och de vill halvera stammen med argumentet ett de är farliga. Visst en och annan jakthund har strukit med under de åren men om man verkligen tycker om sin hund så mycket skulle jag inte sätta den i den situationen.

Ett annat argument man framför emot varg, lo och björn är att de orsakar dyra skador för samhället, de älgar de kramar så hårt orsakar mer än tre gånger så stora skador som alla andra djur tillsammans (exklusive hjortdjur). Om det är någon stam som borde minskas i antal så är det älgstammen, fast den är ju rolig att jaga och god att äta så det lär ju inte hända.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar