lördag 16 juni 2012

Fel som affärsmodell

Man brukar säga att idioti är att göra samma sak om och om igen och förvänta sig annorlunda resultat. Ännu mer idiotiskt är att sätta fel i system men kan man bli rik på det kanske det är smart?

John Bauer-koncernen är en av Skandinaviens största, de har över 10 000 elver i Sverige på 28 skolor. De har gjort fel till en affärsmodell. De har satt i system att ha för få lärare, för lite undervisningstimmar och att inte erbjuda många de tjänster elever behöver. Nu tänker vissa, "om de är så dåliga varför får de då elever?". Svaret är enkelt, laptops.

Istället för att ge eleverna den undervisning de har rätt till, skolbibliotek eller kuratorer så lockas eleverna med laptops. Vad tror du är viktigast när en åk 9 väljer skola? Laptop eller att man får skolmat alla dagar man har rätt till?

I min hemstad Sundsvall kom det för 1-2 år sedan fram att John Bauer i stan hade gått in och ändrat i betyg som lärare på skolan satt för att se till att de fick fulla skolpengen för eleverna, dessutom hade de överlägset flest obehöriga lärare.

Skolinspektionen gjorde nyligen en granskning av 18 av John Bauers skolor, av dessa 18 hade 18 (!) så allvarliga brister att de hotas stängas ner om det inte åtgärdas snabbt. Flera av skolorna fick redan för flera år sedan varningar men har inte förbättrats sedan dess. När det är fel i en fabrik får man slänga de produkter som blivit felproducerade och åtgärda felet, i skolan går det inte att slänga iväg eleverna, där måste det bli rätt ifrån början.

Det danska riskkapitalbolaget Axcel som äger koncernen ler dock, att det grova brister i skolorna innebär grova vinster och fel satta i system genererar god vinst. Det är dags att säga ifrån, det är inte rimligt att man ska bli rik på att förstöra människors utbildning.

Steg 1
Utfärda böter när brister hittas. Hit em where it hurts, i plånboken. Det ska kosta att förstöra människors framtid.
Steg 2
5 år innan vinst. De pengar man får över de 5 första åren ska återinvesteras i verksamheten, kortsiktiga oseriösa aktörer hålls borta. Har allvarliga brister avslöjats av Skolinspektionen kan det dröja längre innan de får ta ut vinst.
Steg 3 Tydligare krav. Det ska vara tydligt hur mycket lärarledd undervisning man minimalt ska ha och vad skolan måste erbjuda.

Vi måste utrota fel som affärsmodell, den kostar oss på tok för mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar