söndag 8 juli 2012

Bridesmaids

Bla bla bla, sist på bollen. Jag bryr mig inte.

Jag såg Bridesmaids nyligen något jag inte gjort tidigare eftersom:
1. Den jämnförts med baksmällan.
2. Den kallades "baksmällan för tjejer" (på samma sätt som Entourage kallats "sex and the city för killar)

Eftersom jag tyckte Baksmällan var sådär och jag inte var tjej så ignorerade jag den. Affischerna var dessutom bara et tjejgäng i klänningar, jag märkte inte ens att det var Kristen Wiig ifrån SNL i huvudrollen. När jag märkte det och dessutom såg att Matt Lucas (Little Britain) var med så tänkte jag att det kanske var dags att ge den en chans.

Storyn i filmen är ganska oviktig, åtminstone för mig. Hur filmen ska sluta vet man efter 10 minuter in och det är inget nytt. Det härliga är dock att den faktiskt är lite oförutsägbar längs med vägen och framförallt att den är rolig. Kristen Wiig's penis-imitation får mig att skratta rakt ut vilket sällan händer i humorsammanhang och när hon kör förbi polisen 10 gånger och försöker provocera är också en genomrolig scen.

Dessutom är det uppfriskande att männen är bi-karaktärer istället för kvinnorna i en film som faktiskt går utmärkt att se som kille. Den som kallade den för "baksmällan för tjejer" hade fel, "bättre än baksmällan med tjejer" hade varit en bättre beskrivning.

Det är inget mästerverk men klart bättre än 90% av alla humorfilmer och dessutom lite annorlunda. Betyg: ***

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar