Det har varit tyst här ett tag, utlandsresa, nollning, kursstart, flytt med mera har tagit upp en massa tid men nu är det dags ett göra comeback och varför då inte med ett riktigt klickmonster.
Ett klickmonster är en artikel eller klipp på nätet som attraherar många klick, artiklar pressas fulla men laddade ord, lockande bilder och rubriker som skriker "TITTA HIT!". Tusentals personer postar videos varje dygn som alla drömmer om att bli klickmonster, nå c-kändisstatus och kunna tjäna en hacka.
På sidan av allt det här står seriös media, de kan inte skriva "dödsknarkchocken i kungahuset" som rubrik, de kan inte kalla allt som rör sig för skandal och att lägga upp klipp på Leila Bagges rumpa på sin webbtv. De måste hålla sig till viss pressetik, följa god sed och publicistiska regler, samtidigt så vill även de ha klickmonster. Lösningen? Missledande rubriker.
"Fulmedia" har sysslat med det länge och det verkar inte finnas någon gräns för hur missledande de kan vara. I mer traditionell media så tar man i så gott man kan. Tydligt blir det med den här artikeln:
http://www.dn.se/ekonomi/ecb-sanker-inte-rantan
Till synes en seriös artikel om Europeiska Centralbanken och rubriken på sidan ser seriös ut på insidan MEN för länken till artikeln är "Så vill Super–Mario rädda euron igen."
ECB-chefen Mario Draghi är italienare och heter Mario därför så gör DN sin motsvarighet till aftonbladets "Chock" och slänger in Super-Mario i rubriken.
Vad är nästa steg? SvD har förstasidan "Zlatan's succé i Kina" och sedan har de en liten notis om Zlatan Muslimović i slutet av sportdelen. Eller kommer Rapport inledas med "Megacaoset i centrala Stockholm" och rapportera om Justin Bieber? It's a slippery slippery slope.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar