lördag 22 september 2012

Musiktävlingar?

Att tävla i musik har gått ifrån att vara kontroversiellt i melodifestivalens tidiga dagar till något som man har kommit att tröttna på då tv-rutan har mer musiktävlingar än nyhetssändningar.
Den senaste i denna rad av musiktävlingar är X-factor. Det brittiska succéprogrammet som har givit Storbritannien sin listetta för julhandeln alla år utom 2009 då en kampanj på Facebook gjorde att "Rage Against the Machine" sålde 500 000 ex av sin låt "Killing in the name" och slog x factor vinnaren Joe McElderry.

Programmet har jag inte så mycket att säga om, har sett ett avsnitt och det är som vanligt. Tittarna missleds att alla får uppträda inför den coola juryn trots att en förjury väljer vilka som får chansen och man har ett bihang som springer runt och gör dåliga intervjuer med folk före/efter uppträdanden.
Inget nytt under solen.

Vad som inte heller är nytt är hur skivbolaget bakom tävlingen riggar upp akter för att marknadsföra folk de skrivit kontrakt med. I Idol för något år sedan var det "Electropop" som Universal kastade in, i år är det Sony Music och X faktor som ligger bakom bluffen. Tittarna missleds att tro att killarna i "Grit Licks" är två vanliga dudes som gillar kebab och drömmer om en musikkarriär. Vad som inte nämns är att de har kontrakt med Sony Music och att de spelats i radio och gjort spelningar en längre tid.

Sanningen är inte att juryn inte vill skicka dem vidare, sanningen är att Sony inte ville skicka dem vidare utan istället skriva kontrakt med dem på en gång. Man kan få intrycket av att det är Marie, Ison, Orup och Idolsnubben som bestämmer men de som avgör i kritiska lägen är skivbolaget. Att Grit Licks inte gick vidare beror alltså inte på något annat än att Sony ville ha dem för sig själva och se till att låten fans på Itunes,Spotify etc när programmet sänds.

Man måste fråga sig om de verkligen tävlar i musik eller om de tävlar om vad Sony vill göra med dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar