måndag 1 oktober 2012

Böneutrop och kyrkklockor.

Under veckan har många varit upprörda över att moskén i Fittja tillåtits ha böneutrop. Islamisering som tar över Sverige och ett lutande plan mot sharialagar menar unga arga män på internet (där de inte behöver stå upp och motivera sin åsikt).

Religion överlag tycker jag är fine, inget för mig men om andra vill syssla med det är det lugnt. Åtminstone så länge det inte stör mig eller påverkar mitt liv negativt.

På sommrarna så spenderar jag och min familj någon/några veckor i en liten stad i norra Rosslagen. Mitt i staden finns ett litet berg och på det berget en klockstapel. När man sovit i ett rum 250 meter ifrån klockstapeln har man vaknat lite tidigare än man velat vissa dagar och det vore skönt att slippa det. Har dock aldrig hört talas om någon större ilska emot kyrkklockor som stör folk.

Böneutrop däremot, det räcker med tanken på dem för att folk ska gå i taket. Att Moskén ligger mellan två stora vägar och att den enda grannen är ett Coop Forum spelar tydligen mindre roll. Givetvis så ska inte en religion få väsnas fritt medan en annan inte får låta allt och så länge det inte riskerar att störa i någon större omfattning fattar jag inte varför folk blir så arga. Som bilden illustrerar så kommer knappast någon störas annat än möjligtvis någon Coopkund som hör något svagt i bakgrunden av sin Ultima Thule skiva.
Låt folk utöva sin religion så länge det inte skadar något, ska det va så jävla svårt?

2 kommentarer:

  1. Böneutropen bryter mot grundlagen. Religionsfriheten säger att jag inte får tvingas på religion. Kyrkklockor kallar till bön, jag kan välja att gå dit eller inte och ta del av kyrkans budskap. Om någon delar ut religiösa flygblad så kan jag välja om jag vill läsa det eller inte. När det gäller böneutropen finns inget val. Jag kan inte blunda med öronen. Man får förstå skillnaden mellan utrop som är ORD och exempelvis kyrkklockor. Och hur nu någon kan blanda ihop glassbilen med kränkning av religionsfriheten är en gåta. Jämförelsen haltar som en giraff på kryckor!
    Förresten, någon talar om att förbjuda. Man kan inte förbjuda något som inte varit tillåtet, man kan bara välja att fortsätta respektera grundlagen. De som menar att man måste tillåta "friheten" att tvinga på människor den egna religionen har nog inte tänkt efter särskilt länge. Dessa människor menar ju då att muslimerna i Sverige inte haft sin religionsfrihet. Det är ju naturligtvis absurt. Det är nu religionsfriheten ska avskaffas i Fittja. Jag vill inte tvingas på någon annans religion. Ska det vara så jävla svårt?

    SvaraRadera
  2. Jag antar att du inte läst inlägget med tanke på dina udda formuleringar och att du försöker bemöta massa saker som jag inte har sagt. Copy+paste har tydligen ersatt förnuftet.

    Syftet med böneutropet som man vill införa i Fittja är att kalla till Fredagsbönen på samma sätt som kyrkklockorna ska kalla till gudstjänst. Innehållet i ett böneutrop är något i stil med "gud är stor, kom till bönen, bön är bättre än att sova" Samma budskap som man förmedlar med kyrkklockor. Att det ena är ord på arabiska som du antagligen inte förstår och det andra är en klocka vars betydelse de flesta känner till spelar ingen roll för mig.

    Så länge ingen tar skada för man utöva sig religion hur man vill för min del, att komma dragandes med religionsfriheten faller på sin egna orimlighet, läs bara i Europakonventionen:

    "Envars frihet att utöva sin religion eller tro må endast underkastas sådana inskränkningar, som äro angivna i lag och som äro nödvändiga i ett demokratiskt samhälle med hänsyn till den allmänna säkerheten, upprätthållandet av allmän ordning, skyddandet av hälsa eller moral eller av andra personers fri- och rättigheter."

    SvaraRadera