torsdag 18 oktober 2012

Doku, Mocku, Reallity och faillity

Var inne på tv4 play och såg en ny tv-serie, Rocksjärnor heter den. Jag klickar och börjar titta, jag blir överraskad, en svensk mockumentry? Den känns relativt välgjord men efter ytterligare några minuter börjar jag bli misstänksam, är det en reallityserie? En googling senare har jag svaret, till min stora besvikelse är det en dålig reality och inte briljant mockumentry. Jag satt och hoppades på en svensk "This is spinal tap" som så många trodde var riktiga att de sedan skapade bandet i verkligheten och hade relativt stora framgångar. Jag tänkte på "The Offies" om hur Ricky Gervais ska ha hör två äldre damer diskutera den konstiga dokumentären som gick kvällen innan.

Det kan låta konstigt att det jag först är bered att prisa Rocksjärnor som en bra mockumentry och sen när jag får veta att det är på riktigt tappas allt värde men för mig är det enkelt. I reallitytv vill jag antigen se verkliga människor som beter sig normalt eller personer så är extremt medvetna om formatet och gör allt för att underhålla. Storage wars som just kommit till Sverige är precis det. Någon tar med sig en kortväxt på styltor för att kunna se bättre, en annan försöker hela tiden vara så irriterande som möjligt. De är väl medvetna om att det är reallitytv och de gör vad de kan för att underhålla. Tänk antikrundan fast utan gamla tanter och onödigt mycket bakgrund och istället med bortglömda förråd och tatuerade halvfeta män.

Ska passa på att rekommendera den fantastiska dokumentären "Catfish" för den som inte redan sätt den. Jag vill inte spolia för mycket men man vet inte åt vilket håll filmen tar vägen och därför är den lika spännande som charmigt smårolig. Första ca 20 minuterna är ganska intetsägande men de är det totalt värt resten av filmen.
En solklar **** crackrocks av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar