måndag 1 oktober 2012

IKEA>Aftonbladet

Jag skrev i våras ett bejublat inlägg (1000 visningar!) om osynliggörandet Aftonbladet utövade emot Johanna Fränden, inte trodde jag att IKEA skulle trumfa det gånger tio.

I sin Saudiska IKEA-katalog har de tagit bort alla kvinnor utom en som istället gjorts om till man. IKEA-katalogen är världens mest utgivna tidskrift, spöar t.o.m. bibeln och när man är i den situationen har man ett visst ansvar. Kvinnors situation i Saudiarabien är illa och IKEA väljer därför att gömma problemen för att sälja fler platta packet på arabiska halvön.

Har ni tänkt på hur det ska påverka eran försäljning i resten av världen? De delar av världen där kvinnor  har rösträtt och får köra bil, den delen av världen som inte styrs av religion, olja och en knasig kung. Det är inte bara jävligt dålig stil utan direkt dåligt för affärerna.
Och jag vet att det är en franchisetagares beslut och bla bla bla men lite jävla helhets ansvar måste man kunna kräva.

Jag uppmanar alla mina läsare att åka ut till IKEA och plocka på sig orimligt stora mängder gratispennor, se till att de alltid är slut. Njut sedan av kaoset som uppstår när folk springer runt på lagret och inte kan hitta sitt soffbord och har glömt om det var hylla 23:12 eller 12:23 där gungstolen fanns. Pennorna kan sedan användas för att skriva arga lappar i sann svensk anda och funkar inte det så är det bara att ringa Aftonbladet, de är ju experter på osynliggörande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar