Vi lever i informationsåldern, frågan är inte längre om vi ska se på stv1 eller svt2 utan vi har tusentals kanaler att välja på bara inom tv. Utöver det finns filmer, musik, podcasts, spel, appar, youtubekanaler etc etc som alla vill ta del av den begränsade tiden vi varje dag har att lägga på underhållning.
Kvar i hörnet står boken, boken tar lång tid, boken tar plats, boken måste inhandlas och fyskiskt transporteras, boken kan inte säljas in med samma flashiga reklamfilmer som blockbusterrullarna och konkurrerar ibland texter men kortare blogginlägg, artiklar och recensioner som alla på några minuter ger oss massa glädje, kunskap eller åtminstone något att prata om. Allt detta helt gratis och tillgängligt vid dina fingerspetsar.
Bokens modernare syskon ljudboken och e-boken går det bättre för, de går snabbt och få tag på och många undviker att betala vilket sänker kvalitetskraven. Hur ska boken göra?
Jo! Gör din bok till en massa små korta segment och dela ut gratis. När boken "Den ofrivillige monarken" kom ut hade veckorna innan föregåtts av att man varje dag i 2 veckor givit ut ett par sidor här och ett par sidor där till kvällstidningarna som glatt skrev om skandalerna. Boken förhandsbokades som aldrig förr och de första 40 000 exen flög av hyllorna. Andra upplagan gick sämre, varför? En anledning kan ha varit hur de flesta som läst boken upplevde att det mesta redan givits ut i kvällspressen. Det fanns inte så mycket kvar av boken när den gavs ut.
Samma strategi verkar idag vara standard, genom att läcka ut de bästa delarna i media får man bra uppmärksamhet och boken säljer bättre men samtidigt berövar man läsaren på att springa på de bästa bitarna och bli uppslukad av dem.
Jag läser just nu "Jag Bombade - Scener ur ett ståuppliv" som också marknadsfört på det här sättet, den är fortfarande bra och riktigt rolig men då och då stöter man på de historier som varit i media och man slås av hur mycket bättre de är i bokform. Samtidigt tappar historierna lite på att man hört dem eller delar av dem innan.
Jag älskar att bli överraskad, hade verkligen Fight Club varit samma sak om man visste ni vet vad? Hade verkligen miljoner svenskar följt Rederiet om man i trailern till nästa såg hur det gick? Finns det kanske en anledning till att sporthändelser nästan alltid är live? Jo vi vill alla bli överraskade.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar