tisdag 8 maj 2012

Johan löser samhällsproblem. Del 1

Jag tror det bästa om mina läsare men trotts det är jag övertygad att ni alla säkert brutit emot lagen. Det kan bero på många saker men det jag tänkte fokusera på är när förståndet säger att lagen har fel och vi därför struntar i lagen.

Fortkörning, langning, fildelning, eller kanske olagliga droger är några av de vanligaste fallen när vanligt folk bryter emot lagen på grund av hyckleri, felaktigheter eller att ens omdöme säger annat än Svea rikes lag. Detta skadar vår respekt för lagen, har lagen fel här kan så kanske även på andra ställen och betyder att polisen lägger resurser på att jaga vanligt folk istället för grova brottslingar.  Jag tänkte peka på problemen och erbjuda lite lösningar.

Idag del 1, langning.

Att det finns en åldersgräns för systemet och en för att dricka i krogmiljö är motsägelsefullt. Sprit blir inte mindre farligt för att man är ute på krogen, kanske t.o.m. tvärt om. Att säga att vid 18 får du dricka men inte köpa sprit är som att ge någon ett körkort och säga att de inte får köpa en bil.
Lösning: Möts på mitten, året du fyller 19 får du köpa sprit överallt. Bättre med en åldersgräns baserad på födelseår då den som är född i November ändå bara kommer få sprit via jämnåriga vänner. Alla får köpa dricka till studenten men även folköl flyttas upp till 19. Sen kommer det fortfarande finnas många som kommer langa men det här kommer minska fenomenet till den viktiga gruppen, barn, och göra det lättare att komma till rätta med det.

1 kommentar: