torsdag 24 maj 2012

Konsten att lägga sig i, om man vågar.

Jag är en person som ganska ofta lägger sig in, eller har civilkurage som det heter med lite finare ord. När en man i sportbil utan handikapp och definitivt utan tillstånd tar platsen närmast ingången till matbutiken kan jag inte låta bli att fråga om han vet vad den när enorma symbolen mitt i rutan betyder eller om någon beter sig som om den står över andra är jag inte sen att lägga mig i. Det är en bra egenskap jag fått av min pappa som stoppat misshandel och stoppat rattfylleri genom att lägga sig i.

Det svåra är att göra det på rätt sätt, på det planet är min käre far avsevärt bättre än jag, man måste göra det på ett sådant sätt att man inte dumförklarar, förnedrar eller sätter personens prestige på spel. Kan man inte göra det så är det i många fall bättre att avstå.

På vägen till ICA idag ser jag en Mustang, inte en äldre snygg utan en sådan där tjock tung mustang som de som blev kallade "räkan" i duschen i högstadiet skaffar. Den står och vräker ut avgaser i ett härligt svart moln och spelar skitmusik. Jag som miljömupp och "lägga sig i person" känner direkt ett behov av påminna ägaren om att han spyr ut avgaser helt i onödan. Jag formulerar snabbt i huvudet hur jag ska formulera det utan att dumförklara, förnedra eller sätter ägarens prestige på spel och kommer fram till "Ursäkta, jag tror du har glömt motorn på" och ska göra mitt bästa för att låta hjälpsam snarare än sarkastiskt dryg.

Då kommer jag runt till förarsidan av bilen och ser nu ägaren, alla planer på att stoppa hans dumma tomgångskörning försvinner när jag ser ägaren. 120 kg dopingkille med tatueringar, rosaröd hud, bikerjacka, tjock guldkedja som jag trodde bara fanns på film, en cigg i handen och ser ut som om han just ätit ett rådjur med sina bara händer. Jag lyckas på 0,5 sec tolka dessa OTROLIGT subtila signaler på att han kanske inte är en sådan kille man ska ha kontakt med ö.h.t. i onödan. Nu tror jag inte att han skulle vara våldsam mot en student som vänligt påminde honom om att han kör på tomgång, jag är dock ganska säker på att han inte skulle ha lyssnat.

På vägen hem ser jag anledningen för att han är där, en av kassörskorna på ICA som uppenbarligen gillar dubbelt så gamla tydligt kriminella män. Han kör ut ifrån parkeringen på tok för snabbt och kör nästan på en cyklist. Jag tänker, nästa gång jag ser någon som beter sig på det viset tänker jag skita i allt vad konsekvenstänk heter, den typen av personer behöver sättas på plats av vanligt folk.

Så snälla låt inte rövhål vara rövhål utan sätt dem på plats så vänligt det går även om de som livsfarliga ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar