tisdag 1 maj 2012

Tyra och Bella, djävulens barn?

För ett par år sedan gick Tyra Banks ut och ville bli någon slags talesperson för "plus size woman", alltså för överviktiga. Bakgrunden till det var att hon med catwalkmodellsmått inte riktigt var tillräckligt smal och ville visa att man inte behöver vara smal för att lyckas. Det ironiska är att Tyra  Banks definitivt tillhör de smalaste 10% i USA.

Som vanligt så händer allt som händer i USA ett par år senare i Sverige, i det här fallet är det Blondinbella som leker Tyra. Hon är kanske inte riktigt lika smal som Tyra men fortfarande klart normalviktig. Trots detta så säger de båda "det är ok att vara tjock som jag"

Vilka signaler sänder det ut till dem som faktiskt är överviktiga? Om Tyra och Bella tycker de är tjocka så är ju de som faktiskt är överviktiga rena rama fettbergen. Det både Tyra och Bella gör är att cementera normen om att man som tjej måste vara pinsmal eftersom de själva säger att normalviktig eller halvsmal är tjockt.

Och varför gör de detta? Jo det är bra pr, bra sätt att tjäna pengar och dessutom framstå som en god människa. Att säga "jag är tjock och lyckades du kan också" till ett gäng högstadietjejer med komplex upp över huvudet för 35 000 + moms är det skamligaste av allt. Att profitera på unga tjejers osäkerhet är äckligt, riktigt jävla äckligt.

Blondinbella är  smart, hon vet vad hon gör, hon vet att hon skamlöst utnyttjar unga tjejer för att tjäna pengar och samtidigt framstå som ett helgon. Nästa gång någon går ut och säger "titta på mig det går att lyckas även om man är tjock" får det fan vara Babben Larsson eller Rosie O Donald.

3 kommentarer:

  1. O'Donnel



    Tyrk

    Carolus

    SvaraRadera
  2. Till blondinbellas försvar vill jag säga att hon upprepade gånger har betonat att "size me"- kampanjen inte handlar om att "det är okej att vara tjock som jag" utan om att försöka få kvinnor/tjejer att känna sig mer nöjda med sitt utseende och sin kropp oavsett hur de ser ut. Sättet hon gör det på kan man dock disskutera. Jag tror att man iställer borde hjälpa folk att få bättre självkänsla och att man ev. borde försöka göra nåt åt objektifieringen av kvinnor/flickor i samhället idag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det jag har svårast för är att hon själv gör en sådan stor grej utav det. Syftet med kampanjen blir då snarare att sälja sig själv och sin tidning än att förändra ideal. Hade det inte funnits ett sådant uppsåt så hade det varit mer av en "swing and miss" nu blir det istället ännu ett försök att slå mynt av tjejer med dålig självkänsla

      Radera