torsdag 17 maj 2012

Men jag och Anders Borg ­hade det bra

Den store hemulen Fredrik Reinfeldt gjorde nyligen en intervju med TT dr han sa bland annat detta:

TT: Hur länge ska man vänta innan man stimulerar ekonomin? Till tio procents arbetslöshet? Det är nu en arbetslöshet som ni beskrev som massarbetslöshet 2006.

– Det är inte korrekt att beskriva Sverige som i ett läge med massarbetslöshet. Om man tittar på etniska svenskar mitt i livet så har vi mycket låg arbetslöshet. Vi beskrev då (2006) ett vidare utanförskap som handlade om att en stor del av de som var i arbetsför ålder, men som inte jobbade, inte beskrevs som arbetslösa. Och utanförskapet har minskat, säger Reinfeldt.

Reinis menar alltså att eftersom etniska "svenskar mitt i livet" inte har så hög arbetslöshet så är det lugnt. Att unga, andra etniska grupper och många över 50 har svårt att skaffa jobb spelar ju inte så stor roll. Det känns lite som det han sa i "Helenius hörna" förra året

”Sen var det lite körigt ett tag och så men sen blev det bättre och finanskris. Det tyckte många var jobbigt, men jag och Anders Borg ­hade det bra.”

Så länge något inte drabbar Reinfeldt själv eller någon i hans hyresgästförening i Täby så är det lugnt. Jag förstår inte hur vi kan ha en så verklighetsfrånvänd, arrogant och dryg statsminister men Carl Bildt har ju också varit statsminister så det kanske inte är så konstigt. Dessutom så hade han ju en framgångsrik stand-up karriär på 90-talet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar